Grafisk profil för Stiftelsen Ekskäret

Den grafiska manualen gäller all kommunikation som Stiftelsen Ekskäret samt arenorna Ekskäret Klustret och Ön Ekskäret är avsändare till. Det är inte den grafiska manualen som bygger varumärket. Det gör du och alla andra som kommunicerar i stiftelsens namn. Riktlinjerna i manualen ska därför appliceras på alla kommunikationskanaler stiftelsen använder; på webben, i sociala media, trycksaker, annonser, visitkort mm.

 

Vår logotyp

En logotyp är en viktig del av ett företags visuella identitet. Den måste vara tydlig och konsekvent användas som märke och avsändare. Den får inte ändras eller beskäras. Logotypen finns att hämta i vår Google Drive under Centralt/Kommunikation/Grafisk profil/Logotyp

Ekskäret-logo_2950x1172_grå_c9egcx.jpg
 
 

Färger

Stiftelsen ska konsekvent använda sina färger som identitetsbärare för att skapa igenkänning. De färger Stiftelsen använder består av två färgskalor; grundfärger i TEAL (grönblå) och komplementsfärger i rödorange. Båda färgskalorna är hämtade från naturen; himmel och hav respektive jord och sol, eller med andra ord, de klassiska elementen; luft, vatten, jord och eld som redan antikens lärda antog all materia bestod av.

Grundfärger

Himmel och hav

I vår blågröna färgskala har vi valt två nyanser som ska användas som grundfärger, mörk och ljus Teal.

Till grundfärgerna används med fördel någon av komplementsfärgerna för att skapa kontrast

unnamedorange_gtg4dm.jpg

Mörk Teal

NCS: 5540-B20G

CMYK: 100; 20; 0; 65

sRGB: 0; 71; 89

Hex: #004759

Ref. http://www.e-paint.co.uk/Lab_values.asp?cRange=NCS%201950&cRef=S%205540-B20G&cDescription=

efb2821b-bc4a-4933-8ccc-948d141b753f_bldjz6.jpg

Ljus Teal

NCS: 3060-B40G

CMYK: 100; 7; 0; 47

sRGB: 0; 125; 134

Hex: #007D86

http://www.e-paint.co.uk/Colour_alternatives.asp?cRange=NCS%201950&cRef=S%203060-B40G&metallic2=False&cDescription=

 

Komplementsfärger

Till de blågröna grundfärgerna vi finns ett antal komplementsfärger. Dessa färger bör användas som accenter i grafer, linjer och plattor eller som highlights av t ex länkfärger i text.

Orangeröd

Sol och jord

I den rödoranga färgskalan har vi tre färger som kan användas....

Roströd_h8xuwk.jpg

Mörk vinröd

NCS: 5540-Y90R

CMYK: 0; 67; 68; 59

RGB: 104; 34; 33

HEX: #682221

http://www.e-paint.co.uk/Colour_alternatives.asp?cRange=NCS%201950&cRef=S%205540-Y90R&metallic2=False&cDescription=


Orange

NCS: 1080-Y40R

CMYK: 0; 50; 100; 8

sRGB: 235; 117; 0

Hex: #EB7500

http://www.e-paint.co.uk/Colour_alternatives.asp?cRange=NCS%201950&cRef=S%201080-Y40R&metallic2=False&cDescription=

800b70f7-2bb5-4321-94cd-9e578cf913e0_vvoyl7.png

Guldorange

NCS: 2070-Y30R

CMYK: 0; 41; 87; 16

sRGB: 214; 126; 28

Hex: #D67E1C

http://www.e-paint.co.uk/Lab_values.asp?cRange=NCS%201950&cRef=S%202070-Y30R&cDescription=

1cd23cea-34b6-42c2-bf0d-06231f7a2cde_glluub.png
 

Typografi

Vi producerar en hel del material som har Stiftelsen Ekskäret eller dess olika arenor som avsändare. Därför har vi tagit fram typsnittsuppsättningar som ska efterföljas för att Stiftelsens kommunikations ska vara lätt att känna igen, tydlig och enhetlig.


Interna produktioner och Powerpoint

Century Gothic

För interna produktioner och Powerpoint använder vi typsnittet Century Gothic som är ett modernt och lättläst typsnitt och som redan finns i Officepaketet..

Century Gothic är ett typsnitt utan seriffer som vi använder som rubrik, ingress och brödtext. Den finns ritad i en mängd olika vikter (tjocklekar) vilket gör den lätt och intressant att arbeta med.

Om inte detta typsnitt finns tillgängligt, kan Helvetica eller Arial användas.

240052a6-ea43-45c1-8e3b-97bf410708ee_o33lqv.jpg

Webb

Raleway

För den kommunikation vi sänder via webben har vi tagit fram typsnittet Raleway som är ett modernt och lättläst typsnitt som finns tillgängligt i publiceringsverktygen Strkingly och Squarespace. 

Raleway är speciellt utvecklat för att fungera som skärmtypsnitt. Det har öppnare och aningen bredare bokstavsformer vilket gör det tydligt i skärmupplösning. Typsnittet finns i olika vikter och tjocklekar.

6fc02849-72ca-41dc-b531-8ea9bba85664_xavskw.png
 

Ett språkbruk som sätter målgruppen i fokus

När det gäller språklig ton finns inga speciella rekommendationer mer än att komma ihåg att du talar till en viss målgrupp och att du därför bör använda ett relevant språkbruk och tonalitet för just denna målgrupp. Tänk också på är att tilltalet ska vara modernt (skriv till exempel du istället för Du, ska istället för skall) och rak meningsföljd i så stor utsträckning som möjligt.

Centrala begrepp

NATUR, HAV, SKÄRGÅRD, HIMMEL JORDVARM SOL, HÅLLBARHET, VÄRME, BERGMÄNNISKA, FRAMTID, REFLEKTION, DIALOG, MÖTEN

 

Vad står färgerna för

The color of the evolved soul

Turquoise heightens levels of creativity and sensitivity. It encourages inner healing through its ability to enhance empathy and caring. It heightens our intuitive ability and opens the door to spiritual growth. It is the color of the evolved soul. Turquoise helps to open the lines of communication between the heart and the spoken word. It presents as a friendly and happy color enjoying life.

In color psychology, turquoise controls and heals the emotions creating emotional balance and stability. In the process it can appear to be on an emotional roller coaster, up and down, until it balances itself.

A combination of blue and a small amount of yellow, it fits in on the color scale between green and blue. It radiates the peace, calm and tranquility of blue and the balance and growth of green with the uplifting energy of yellow.

This is a color that recharges our spirits during times of mental stress and tiredness, alleviating feelings of loneliness. You only have to focus on the color turquoise, whether on a wall or clothing and you feel instant calm and gentle invigoration, ready to face the world again!

It is a great color to have around you as it helps with clear thinking and decision-making. It assists in the development of organizational and management skills. It influences rather than preaching and demanding.

This is a good color to aid concentration and clarity of thought for public speakers as it calms the nervous system, gives control over speech and expression, and builds confidence.

 

Teal Organizations

The Teal paradigm refers to the next stage in the evolution of human consciousness. The Teal paradigm emphasizes the identity and purpose of the organization as a separate entity, and not merely as a vehicle for achieving management's objectives. Whereas Achievement-Orange speaks of organizations as machines and Pluralistic-Greenuses the metaphor of families, Teal organizations refer to themselves as living organisms or living systems.

Teal organizations focus on its members' abilities to self-organize and self-manage to achieve the purpose of the organization. The hierarchical "plan and control" structure typical of Orange Organizations is replaced with a self-organizing structure consisting of small worker teams that assume all the traditional management functions as well. Positions and job descriptions are replaced with roles, where one worker can fill multiple roles. Unlike the fixed structures of Amber, Orange and Greenorganizations, the organizational structure in Teal is fluid, changing and adapting as circumstances demand to achieve the organization's purpose.